2013. szeptember 29., vasárnap

Kaló Bernadett: A tanulás hatékonyságának fejlesztése a harmadik osztályban



Már harmadik éve olvashatjátok ajánlásomat, melyben jobbnál jobb játékokat írok le nektek. Remélem az előző két év feladatait ti is sikerrel kipróbáltátok, és a tapasztalataitok hasonlóak voltak, mint az általam leírtak.
Újabb játékokat szeretnék bemutatni, melyeket az osztályommal nagy örömmel játszunk.

Hotelportás
Képzeljük el, hogy külföldön vagyunk egy szállodában. Valamilyen oknál fogva képtelenek vagyunk megszólalni, pedig nagyon fontos dolgot kellene közölnünk a portással. Közlendőnket így csak testbeszéddel tolmácsolhatjuk. A feladat: meg kell értetnünk magunkat a portással. A portás beszélhet. Kérdéseit értjük, megjegyzéseire is tudunk reagálni, csak beszélni, hangot adni nem tudunk.
Mindenki saját maga által kitalált történetet értessen meg a portással. Nehezíthető a feladat, ha előre elkészített szituációk közül húznak egyet a játékosok.
A játékvezető irányíthatja a játék könnyítését, nehezítését. Ismerve a csoporttagokat, mindenkinek olyan szituációt ad, amelyet előreláthatólag meg tud oldani. (Ezt észrevétlenül kell megtenni, pl. könnyítés, ha könnyen elmutogatható szavakat használ, de azokból sokat.)
Egy szituáció, amely alapján már játszhatunk is:
Most érkeztél meg a hotelba. Értesd meg a portással, hogy neked egy második emeleti kétágyas szoba kell, amelyhez tartozik fürdőszoba is. Lehetőleg erkélyes legyen, és a kilátás a tengerre nézzen.
A gyerekek saját maguk is találhatnak ki szituációkat , melyeket el is játszhatnak. Az osztályunk nagyon szereti, szívesen játszanak saját szituációkat. A portás segítségeként megérkezhet az „éjszakai váltás”, így ketten találhatják ki, mit is akar a vendég.

Ez a játék alkalmas a szociális kompetencia fejlesztésére, illetve a metakommunikáció gyakorlására.

Telefon
A kezdő játékos felveszi a telefont (tanító), és elkezd beszélni valamelyik gyerekről az osztályból. Csupa olyan dolgokat mond, amikről a hívott fél magára ismerhet, rájöhet, hogy róla van szó. Amikor ez megtörtént, akkor ő is felveszi a képzeletbeli telefont, vagyis jelzi, hogy megkapta az üzenetet. Most ő kezd beszélni valaki másról.
Lehetőleg ne nézzünk arra, akit „felhívtunk”.
Fontos dolgokról beszéljünk, ne hajszínről, magasságról, hanem egy kitalált történetbe, cselekménybe fűzzük bele a felhívott személyre jellemző tulajdonságokat.

Izgalmas játék, hiszen ha általános információkat mondanak, akkor nehéz magunkra ismerni. Szívesen játszanak ilyent is.

Szókincsfejlesztésre alkalmas játék.

Szívesen lennék, sohasem lennék
A csoportvezető meghatároz öt dolgot (növény, állat, tárgy, természeti jelenség, bútor), és utána arra kéri a csoport tagjait, hogy mindenki írja az egyes kategóriák mellé azt, milyen növény, állat, tárgy… szeretne lenni, illetve mi az, ami egyáltalán nem szeretne lenni. Minden választ meg kell indokolni.

( Néhány példa:
     szívesen lennék: CICA- az emberek általában szeretik és kényeztetik.
                               PÁLMA- szép és díszes növény, törődnek vele, gondozzák.
                               ÉKSZER- ajándékba adják, és aki kapja, féltett kincsként
                                             őrzi.
                               KÖLTÖZŐ MADÁR- szabad, repül, sok helyen jár.

     nem szeretnék lenni:  FENYŐ- szúrós természetű és hűvösséget sugall.
                                     KUKA- mindenféle szemetet dobnak bele és büdös.
                                     BÉKA- ki van szolgáltatva az embereknek, csúnya.
                                     CERUZA- hamar elkopik, utána senki sem törődik vele.
                                     KAKTUSZ- mindenkit megszúr, senkit nem enged a
                                                        Közelébe, magányos.)

Ebben a játékban az a legjobb, hogy nincs két egyforma válasz. (a kaktuszra érkezett olyan válasz is, hogy azért szeretne lenni, hogy akit kell, távol tudja tartani magától)

Önismereti játék, hiszen sok mindent meg lehet tudni a gyerekekről válaszaik alapján.

Az idei gyűjteménybe is a kedvenceim kerültek be, remélem jót játszotok majd a gyerekekkel együtt.

Forrás: Kaló Bernadett: A tanulás hatékonyságának fejlesztése  a harmadik osztályban. In: Receptúra, 2011. 11-15 p.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése