„Lapot kérünk…!”
Harmadik alkalommal írok a RecepTúrába, és persze most is
csak olyan dolgokról, amikre tökéletes recept nincsen. Azért valamit egészen
biztosan kifőztünk tanítványaimmal együtt a Városközponti Iskola Felső-vámház Utcai
Általános Iskolájában 2005 és 2009 között, mert a játékokat a közben eltelt
időben kipróbáló gyerekek és pedagógusok véleménye szerint a „Lapot kérünk!”
játékdoboz legalábbis… fogyasztható!
Mint minden jó szakácskönyvben, a játékdobozhoz tartozó
kézikönyvben is találhatók egyszerűbb és nehezebb „receptek”, gyorsan, vagy
csak órák alatt elkészíthetők, no és persze ott a „kezdőknek” vagy „haladóknak”.
Fenti lehetőségek közül én most egy egyszerűbbet választottam. Valójában ez még
csak nem is főétel – sokkal inkább előétel -, kiragadni se nagyon lehetne egy
ötfogásos menüsorból.
„Csúsztatós”
Az alaprecept évszázadokon keresztül hagyományozódott apáról
fiúra, s ez a „fogás”nemcsak Európa közepén, hanem pl. a skandináv országokban
és még sokkal messzebbre eső tájakon is megjelent az asztalokon. A mi
vidékünkön a legelterjedtebb neve máig is a „Csapd le csacsi!”
A recept egy új ízlésvilágnak megfelelve csupán annyit
változott, hogy megfűszereztük egy kis matekkal.
Hozzávalók:
·
kártyacsomag
·
ízlés szerint korongok vagy pálcikák
·
3-5 (6 és 10 év közötti tudásra éhes) kisgyermek
·
egy csipetnyi ész…
Főzési idő: általában azonnal „bejön”. Hagyományos tűzhelyen
(meleg) és mikro(csoport)ban is. (Mikrohullám: egy hullámhosszon vagyunk a
gyerekekkel!)
A „játék” (vagyis
a „fogás”):
Játékosonként (egy személyre
leosztott adagonként) négy lapot osztunk, több lap nincs is a játékban.
Mindenki megnézi a saját lapjait, a cél az, hogy 4 egyező értékű legyen a
kezünkben, vagyis összeálljon a „négyes”. A feleslegesnek ítélt lapot a
gyerekek lerakják maguk elé, majd egyszerre átcsúsztatják a tőlük jobbra ülő
társuknak.
Akinél először összegyűlik négy
egyforma értékű lap, feltűnés nélkül leteszi maga elé, vagy épp ellenkezőleg - ízlések
és pofonok -, látványosan lecsapja. A „bohóckodásnak” is teret engedünk,
nevetni is szabad, néha kötelező! (Fűszer.) Ő a győztes. A többieknek azonnal
kapcsolniuk kell, nekik is le kell tenniük a lapjaikat, mert az a vesztes, aki
utoljára eszmél. Néha szanaszét repülnek a hirtelenjében elengedett lapok.
A győztes a játék végén köteles
felfordítani a kártyáit, megnevezni, a többiek pedig ellenőrzik, hogy valóban
egyforma értékűek-e a lapok.
Mi van a lapokon? Természetesen
nem a piros király meg az ász. Első osztályban a számlálást segítő pöttyök,
virágok, gombák, s előbb utóbb a negyedik lap maga a számjegy lesz. A játék egy
későbbi változatában a négy egyező értékű lapot az 56/7, 32/4, 64/8, 40/5 stb.
adják. Aztán egy másik kártyakészletben ott van az 1 m, 10 dm, 100 cm, 1000 mm, a profiknak meg a
fél méter + 50 cm,
500 mm + 5 dm és hasonló lapokból összeálló négyesek. Aggódni nem kell! Csak
idő kérdése, előbb utóbb mindenkiből „profi” lesz! A játék kezdő szakaszában még
lassan jön össze a négy „csúsztatásra készen álló kéz”, a gyerekek hosszasan
gondolkodnak, kérdezgetik egymást. A „játékérték” még gyenge, a „Csapd le csacsi!”
ősi receptje azonban jó, működik. A
gyerekek nem adják fel! Fél óra játék után éppen hogy rápillantanak a lapjaikra,
és máris választanak, leraknak. („Játék lesz a játékból”, itt az idő,
nehezíteni kell rajta!)
A csúsztatós tökéletesen
játszható a törtekkel is. Itt a kártyákon a tört alakban felírt szám (3/4), a
helyes matematikai kifejezés, és a törtek fogalmának képi, rajzos
megjelenítései alkotnak „négyeseket”.
Ha pedig valóban főzni akarunk,
el lehet készíteni a „spaghetti, darált hús, ketchup, sajt” stb. négyeseket is!
A menüsornak természetesen ezzel nincs vége. Ahogy azonos
alapanyagokból többféle finom étel is főzhető, az egy adott kártyacsomaggal
végezhető tevékenységek se merülnek ki a csúsztatósban. Maradjunk annyiban,
hogy ez most csak a „kóstoló” volt!
Mindazok, akik ezek után „éhesek maradtak” - vagy rövid
ismertetőim után megjött az étvágyuk -, a Tanítás-Tanulás szakmódszertani
folyóirat 2009-es és 2010-es számaiban olvashatnak más recepteket, a
kézikönyvben pedig egyéb fortélyokra is kitérek.
Végezetül pedig utalva a kiadvány bevezetőjében
megfogalmazott utolsó sorra - „a puding próbája az evés” -, csak annyit
szeretnék mondani, hogy én a gyerekeket „megfőztem ”.
Forrás: Auth Andrea: Receptúra - Nem csak olvasásra... matekra is. In: Receptúra, 2011. 7-10 p.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése